Pääsiäispolku päiväkodissa – kokemuksia katsomuskasvatuksen yhteistyöstä

Pääsiäisajan katsomuskasvatuksen esimerkki tulee Kirkkonummen seurakunnasta, jossa on tehty tiivistä yhteistyötä seurakunnan ja kunnan kanssa jo vuosien ajan.

Yhteistyötapaamisissa tulee esille monenlaisia kysymyksiä, jotka mietityttävät päiväkotien henkilöstöä. Tarvitaan rohkaisua siihen, että työntekijä uskaltaa ryhtyä tekemään katsomuskasvatusta, sillä siihen liittyy monenlaisia uusiakin asioita, joista päiväkodeissa ei ole kovin paljon puhuttu. Monia mietityttää se, miten Raamatun kertomuksia voi käsitellä lapsiryhmässä niin, että pysytään Vasun katsomuskasvatuksen hengessä, miten huomioida lapsiryhmässä olevat erilaiset katsomukset, kun työskennellään raamatunkertomuksen kanssa jne. Keskustelukaveria tarvitaan toki, mutta kokemus on osoittanut, että toteutusideat pulppuavat keskustelujen jälkeen vuolaasti. Päiväkodin työntekijät ovat tunnetusti taitavia ja idearikkaita.

Pääsiäinen_satu 

Esimerkkinä pääsiäispolku

Toimiva ratkaisu pääsiäisen teemojen käsittelyyn on Pääsiäispolku, joka sopii kaikille lapsille katsomuksesta riippumatta. Kirkkonummen Ravalsin päiväkodissa on toteutettu itsenäisesti Pääsiäsipolkuja jo vuodesta 2014, jota on edeltänyt usean vuoden prossessinomainen yhteistyö.

Pitkä yhteistyö ja riittävä tukimateriaali mahdollistavat sen, että polku toteutetaan päiväkodissa työntekijöiden omin voimin. Lasten kannalta on aina parempi, kun heille tutut ja muutenkin arjessa mukana olevat ihmiset toteuttavat myös katsomuskasvatusta. Tällä tavalla esimerkiksi pääsiäisen teemat eivät jää irrallisiksi toimintatuokioiksi vaan nivoutuvat luontevasti päiväkodin muuhun toiminaan. Tällöin lasten mielessä heränneitä ajatuksia ja kysymyksiä on helpompi käsitellä myös toimintahetken jälkeen omien aikuisten kanssa.

Katsomuskasvatuksen mentori on ollut vuosien varrella monella tavalla auttamassa Pääsiäispolun rakentamista ja tällä hetkellä tähän rooliin kuuluu käydä vierailijana ihastelemassa päiväkodin lasten ja aikuisten hienoa toteutusta. Tämä rooli ilahduttaa suuresti!

Käytännössä päiväkodin työntekijät ovat jakaneet pääsiäistapahtumapäivät eri ryhmien vastuulle ja rakentaneet yhdessä jumppasaliin polun, jossa voidaan käydä monen päivän ajan. Jokainen ryhmä käy polkua läpi omien aikuisten kanssa ja myös vanhemmat voivat osallistua omien lastensa kanssa.

Pääsiäispolun musiikiksi valitaan klassinen musiikki, millä vahvistetaan katsomuskasvatuksen sitouttamattomuuden periaatetta.  Toteutus pohjautuu raamatunkertomukseen, josta kerrotaan yleissivistävällä tasolla, sanoen esim., että ”tämä kertomus pohjautuu Raamattu -kirjaan, joka on kristityille erityisen tärkeä, pyhä kirja”.  Kulttuurinen näkökulma on vahvana eli tutustutaan pääsiäisen eri perinteisiin ja siihen, mitä kaikkea on pääsiäisen taustalla: miksi on lomaa päiväkodista, millaisia juhlaperinteitä on ja miksi ylipäätään pääsiäistä vietetään. Onkin hyvä huomata, että kulttuuriin ja traditioihin liittyvät näkökulmat vaativat myös Raamattuun pohjautuvan tiedon käsittelemistä lasten kanssa.

Pääsiäispolku on rakennettu siten, että siinä toteutuvat Vasun pedagogiset tavoitteet:

  • ohjenuorana on: Leikin, liikun, tutkin, ilmaisen, opettelen, koen, toimin ja osallistun
  • kristinuskon ja suomalaisen kulttuurin erilaisiin juhlaperinteisiin tutustuminen. (Minä ja meidän yhteisömme)
  • tuetaan lasten osallisuutta, tunnetaitoja, kädentaitoja ja esteettisyyden kehittymistä, eri aistit, kokemuksellisuus, eläytyminen, vuorovaikutustaidot
  • pedagogiikka toteutuu ilmiölähtöisesti, ihmettely, oivaltaminen, kokemuksellisuus, kokonaisvaltaisuus
  • polun dokumentointi valokuvaamaalla mahdollistaa media -kasvatuksen

Välähdyksiä polun varrelta

Ravalsin päiväkoti toteutti ja dokumentoi pääsiäispolun päiväkodissa ensimmäisen kerran vuonna 2014. Pääsiäiskertomusta pohdittiin ensin yhdessä, jonka jälkeen aiheet jaettiin eri ryhmien kesken. Erilaisiin aisteihin ja tunteisiin perustuva polku mutkitteli jumppasalissa. Ryhmissä askarreltiin kukkia, ja perhosia. Narsissin kukkia saatiin lahjoituksena.                                                                                                                                         Kuvissa 1-2-vuotiaat Mutukat-ryhmän lapset kulkevat polkua ja ihmettelevät pääsiäiskertomusta.

Polku alkaa Palmusunnuntaista

Palmusu2

 

 

 

 

 

 

 

Pääsiäismatka alkaa. Heilutellaan palmunoksia ja kiljahdellaan riemusta. Hiekka rapisee varpaissa ja polulla tasapainoillaan peräkkäin.  Mennään yhdessä.     

        Pesu

Ennen yhteistä ateriaa Jeesus pesi opetuslasten jalat. Hän kehotti palvelemaan toista ihmistä. 
Vesi on lämmintä ja varpaiden kuivaaminen kutittaa. Kosketus tuntuu hyvältä.

Munat

Pääsiäisen salaisuuksia ja yllätyksiä
Suuren pääsiäismunan sisältä paljastuu pieniä värikkäitä suklaamunia. Kiiltävä kuori rapisee ja suklaamuna sujahtaa suuhun. Pääsiäinen on aika makee juttu.

 

Palautetta ja kokemuksia

Lapset ovat kertoneet palautteena, että oli kivaa ja jännää kulkea yhdessä polkua toisten lasten ja aikuisten kanssa. Vaikka välillä vähän jännittikin, niin lopussa oli ilo ja sai syödä pääsiäismunia. Omatekemiä juttuja löytyi polun varrelta. Erityisen kiva oli, kun aikuinen pesi ja kuivasi lasten jalat, yksitellen.

Katsomuskasvatuksen mentorin kokemus: ”Vaikka niin mielelläni kävisinkin lapsiryhmissä, niin kyllä ihan parasta on se mitä kaikkea varhaiskasvatuksen oma väki yhdessä lasten kanssa saavat aikaan. He kuitenkin ovat tuttuja toisilleen ja heillä on yhteinen kokemushistoria.”

Teksti: Kirkkonummen katsomuskasvatuksen mentorit, Anne-Mari, Nina ja Katja

Kuvat: Ritva Varjoluoto, Ravals pk, Satu Reinikainen, Seurakuntaopisto

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s